Автомобілі і ставлення до них — це те що разюче відрізняє Україну від Центральної і Західної Європи. У той час як у нас «автоманія» набирає обертів, там відмовляються від автомобілів. Та це й зрозуміло. Розвинена система громадського транспорту і веломережа дозволяють повністю оптимізувати міський трафік. Ні яких багатогодинних пробок, забруднення атмосфери і ДТП. Загалом нічого з чим пов'язана велика кількість автомобілів у місті.
У той час як в Україні автомобіль є предметом культу. Його купують не стільки для зручності, скільки для підтвердження статусу. Якщо провести паралель з США, де автомобілі є в кожній родині, то там це економічно виправдано. Погано розвинена інфраструктура в більшості міст, знаходження великих гіпермаркетів з низькими цінами за межею міста, а також низькі ціни на паливо і самі автомобілі по відношенню до середньої зарплати, роблять це доступним і зручним видом транспорту. У той час як в Україні дозволити авто може далеко не кожен, а його утримання обходиться в кругленьку суму. І це при досить розвиненою системою громадського транспорту.
Але повернемося до Європи. Зараз у більшості розвинених країн простежується чітка тенденція відмови від особового на користь громадського транспорту. Чому так відбувається описано вище. Європейці (і не тільки) намагаються зробити міста безпечними і зручними для всіх. Саме з цією метою близько 12 великих міст планують найближчим часом повністю відмовитися від особистих автомобілів.
Почнемо ми, мабуть, з Мадрида. Справа в тому, що це місто може стати прикладом для Києва, Харкова чи Дніпра в плані реалізації інфраструктури та відмови від особистого автотранспорту.
В кінець 2016 року Мануела Кармена (мер столиці Іспанії) підтвердила свої плани щодо заборони особистих авто в центрі міста. Виступаючи на іспанському радіо Cadena Ser вона заявила, що до кінця завершення її повноважень (а вони завершаться в 2019 році) доступ на головну вулицю іспанської столиці буде дозволений тільки пішоходам та автомобілістам.
Більше того, міська адміністрація планує закрити для автомобілів близько 20 гектарів міських площ до 2020 року. До цього часу фахівці з міського планування профильтруют 24 найбільш завантажені вулиці міста оптимізувавши їх під пішоходів і велосипедистів.
Ця ініціатива є частиною масштабного плану з життєздатної мобільності». Його мета — зниження щоденного використання автомобілів з 29% до 23%. Тих, хто буде порушувати заборону, буду штрафувати.
У столиці Норвегії заборонити особисті автомобілі в центрі міста планують до 2019 року. А до 2025 року норвежці планують і зовсім заборонити автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння. Так, панове, через 8 років нащадки вікінгів будуть їздити тільки на електрокарах.
Для досягнення своєї мети міські чиновники планують значні інвестиції в розвиток системи громадського транспорту. А також буде вироблено переобладнані 56 автомобільних доріг під потреби пішоходів і велосипедистів.
Ченду є 4 за величиною містом Китаю і має населення в 16 млн осіб. І його спіткала та ж доля, що і інші мегаполіси піднебесної — забруднення атмосфери. Звичайно, він поступається в цьому Пекіну, але ситуація з екологією тут не дуже хороша. Саме тому влада хоче повністю змінити інфраструктуру переробивши її під пішоходів. В першу чергу мова йде про нових кварталах, які з'являються дуже швидко.
Чиновники хочуть знизити кількість автомобілів і зробити місто більш зручним і чистим. У цьому їм допомагають чиказькі архітектори Едріан Сміт і Гордон Джилл, які розробили план нової житлової території в китайському місті Ченду. Згідно з планом ходити пішки буде набагато зручніше і простіше, та на стільки, що в будь-яку точку можна буде дістатися за 15 хвилин.
І хоча 16-мільйонний мегаполіс не готовий відмовитися від автомобілів зовсім, але їм заборонять доступ приблизно до половини міських вулиць. Спочатку проект зібралися реалізувати до 2020 року, але через проблеми з плануванням районів цей термін змістили.
В Гамбурзі продовжують роботу над реалізацією муніципального проекту, які прозвали «зелені мережі». Його метою є створення зручної та ефективної інфраструктури, яка дозволить швидко потрапити у будь-яку точку міста без використання автомобіля. До 2035 року ця мережа покриє 40% Гамбурга — у неї увійдуть парки, ігрові майданчики, спортивні поля та кладовища.
Вже зараз більше половини населення датської столиці віддають перевагу велосипед автомобілю при поїздках на роботу. А все завдяки роботі міської влади, які створили суто пішохідних і велопешеходных зон. І процес перетворення міста почався ще в 1960-х роках. Загальна протяжність міських велодоріжок становить близько 320 км, а кількість автомобілістів середовищ городян одне з найнижчих в Європі.
Тим не менш плани данців йдуть ще далі. Насамперед вони хочуть створити в столиці і його мережа велохайвеев — безпечних трас для велосипедистів, за яким можна дістатися до прилеглих населених пунктах. Перший з 28-ми запланованих маршрутів відкрили в 2014 році, а до кінця 2018 року буде готовий ще 11 трас.
Ще однією метою датської столиці є «вихід у 0» по викидам СО2. Тобто загальна сума викидів вуглекислого не повинна не повинна перевищувати кількість, які встигають поглинати міські рослини.
У 2014 році міські чиновники заборонили автомобілям з непарними номерами автомобіля їздити містом у денний час. І відразу ж рівень забруднення знизився на 30%. Зараз же влада Парижа хочуть і зовсім заборонити автомобілям їздити по центру міста. Так починаючи з 2016 року в міський центр заборонено виїжджати автомобілями, що були зроблені до 1997 року. Правда тільки будні дні, у вихідні заборона не діє.
Як заявляє заходів Парижа в планах влади подвоїти кількість велодоріжок, а також до 2020 року заборонити на ряді міських вулиць рух будь-яких автомобілів, за винятком електрокарів.
В 2016 році влада Афін заявили про намір закрити доступ в центр міста для дизельних авто починаючи з 2025 року. Причина досить банальна — прагнення знизити шкідливі викиди і поліпшити екологічну ситуацію в місті.
Вже зараз доступ для авто з дизельними двигунами дещо обмежений. Так у центр міста не вибірково не пускають автомобілі в залежності від цифр номерних знаків і дня тижня. Але мер Афін Гіоргос Каминис заявляє про намір повністю прибрати автомобілів з міського центру.
Подібно Афінам і Парижу, Лондона теж планує заборонити дизельних автомобілів в'їзд в центр міста. У теперішній же час власники дизельних автомобілів платять так званий податок «податок за пробки», з них стягується 12.5 доларів за в'їзд в центр міста в годину-пік.
«У Лондоні вже обговорюють ідею створення зони з ультранизьким рівнем викидів — шляхом заборони всіх видів дизельних автомобілів», — розповів The Telegraph Стівен Джозеф з організації «Кампанія за кращий транспорт». Цілком можливо, що всі вони потраплять під заборону — так само, як це зробили в Парижі».
Більшість вулиць, що оточують центральну площу Брюсселя, біржу і головну торгову площу Рю Нев споконвічно були пішохідними. Разом вони становлять другу за величиною після Копенгагена зону у Європі зону вільну від автомобілів.
Тим не менш місто продовжує пошуки нових способи розширити зони вільні від авто. Одна з останніх пропозицій — перетворення популярного чотирисмугового бульвару в чисто пішохідну зону. Також влада міста в 2016 році оголосили, що, починаючи з 2018 року в'їзд у місто дизельних автомобілів, випущених до 1998 року буде заборонений.
Не тільки в Європі намічається тенденція на відмову від автомобілів. Приміром, у квітні 2016 року влада Мехіко теж вирішили скоротити кількість автомобілів у містах. Так деяким автомобілям заборонили в'їзд в міський центр автомобілям протягом 2 днів на тиждень, а також протягом 2 субот на місяць.
Автомобілі, яким дозволяється в'їзд в місто, визначаються на основі черговості згідно з номерним знакам.
За твердженням Associated Press, ця практика застосовується до орієнтовно двом мільйонам машин і допомагає зменшити високий рівень смогу в місті.
Хто йде шляхом заборони, ну а хто-то шляхом переконання. До примру, влада канадського Ванкувера зуміли переконати городян пересісти з автомобіля на громадський транспорт не вдаючись до заборон.
Як стверджує сайт Citylab (сайт на тему урбаністики), починаючи з 2015 року близько половини своїх поїздок жителі Ванкувера здійснюють пішки або використовуючи велосипеди або громадський транспорт.
Таке положення справ пов'язане з розширенням мережі велодоріжок, а також завдяки тому, що ще з 1970-х років влада міста вектор стратегії почавши орієнтуватися на пішоходів і велосипедистів, а не на автомобілістів.
І хоча Нью-Йорк поки не планує заборонити автомобілі в найближчому майбутньому, тим не менш він може послужити прикладом того, як великий мегаполіс вирішує проблему автомобільної перевантаженості. В місті збільшують кількість пішохідних зон, а разом зніми розвивають послуги з прокату велосипедів і розширюють метрополітен.
Частина популярних серед городян рекреаційних зон, таких як Таймс-сквер, Геральд-сквер і Медісон Сквер Парк, є лише пішохідними.
протягом трьох субот в серпні 2016 року сотні тисяч людей скористалися перевагами Summer Streets — щорічного заходу, під час якого машинам заборонено рухатися по завантажених вулицях, які об'єднують Централ Парк і Бруклінський міст, і ці вулиці відкриті для пішоходів.
Таким чином можна сказати, що бажання скоротити кількість автомобілів у місті і тим самим поліпшити екологічну ситуацію і забезпечити городян, є загальносвітову тенденцію. І чим швидше Україна приєднається до неї швидше відчує переваги.
Стаття опублікована за матеріалами статті Business Insider «12 major cities that are starting to go car-free» Leanna Garfield