20 років тому, коли карбонові рами тільки з'являлися на ринку багатьма експертами проводилося порівняння на тему того, яким повинен бути ідеальний матеріал для рам — алюміній, сталь, титан або карбон? Тоді карбон займав останні місця разом зі сталлю. Але час іде і ситуація кардинально змінилася, і вуглеволокно стало матеріалом для байків high-end класу. Вартість карбонових рам може досягати і 2000$, і ця ціна може стати виправданою якщо поглянути на якість матеріалу. Але дивним є той факт, що вуглеволокно починає домінувати не тільки як матеріал для рам, але і як матеріал для інших велокомпонентів.
Карбон є складним матеріалом, за допомогою якого можна створювати легкі, складні рами з безліччю різних комбінацій форм, необхідних для велосипедів. Вуглецеве волокно здатне приймати практично будь-яку навіть саму складну форму. Що дозволяє створювати з нього будь-яку деталь.
Вуглецеве волокно являє собою довге пасмо матеріалу, виготовленого з атомів вуглецю. Тисячі цих пасом об'єднуються для створення особливої пряжі, яка потім об'єднується зі смолою для виготовлення вуглецевих аркушів.
Створення карбонової рами або будь-яких інших деталей до велосипеда проводиться за допомогою накладання вуглецевих аркушів, на спеціальну форму. Як правило в якості форми виступають спеціальні алюмінієві форми, які проходять попереднє нагрівання, що карбонові листи були більш податливими.
При цьому рама поділяється на кілька елементів, які створюються окремо (кареточний вузол, стакан для вилки, верхня і нижня труба та ін.), а збірка в єдину конструкцію відбувається перед запіканням. А лей-ап — це власне і є ті шари, які наносяться після складання всіх деталей.
Більшість карбонових велосипедів виробляється у країнах Азії. Основна частина всіх вироблених карбонових рам доводиться на Тайвань і Китай. Саме в цих двох країнах виробляють рами і велосипедні компоненти з вуглецевого волокна для більшості відомих велобрендів.
Листи вуглеволокна з якого виготовляються велосипедні рами мають однонаправлену плетіння. Його розташування може впливати на їздові характеристики. Ідеальні вуглецеві рами — це жорсткі рами, легкі, і здатні гасити вібрації. Поєднання цих факторів призведе до створення відмінного велосипеда. Всі ці чинники фактично контролюються лей-апами, тому, чим краще укладання, тим краще велосипед!
Дуже міцний! Вуглець може отримати багато шкоди, перш ніж прийти в непридатність, і навіть тоді його можна буде значно легше відновити, ніж більшість інших матеріалів. Завдяки своїм особливостям карбонові рами можуть бути заклеєні без застосування складного обладнання. При цьому після відновлення рами загальна її міцність практично не знизиться.
Що стосується навантажень, які здатні витримати вироби з карбону, то вони досить високі. Так вуглеволокно перевершує сталь межі міцності на розтягування.
У зв'язку із збільшеною популярністю карбонових рам, їх почали підробляти. Власне, це біда будь-якого скільки-небудь популярного товару. Звідки беруться підробки? Здебільшого з Китаю. Це можуть бути як поділки невеликий сімейних фабрик, так рами з заводів гігантів (як правило це та частина продукції, яка не пройшла якісний відбір).
Як визначити підробку? На око це зробити дуже складно. Тому дивимося на непрямі ознаки. Як і в більшості речей у житті, якщо це виглядає занадто добре, щоб бути правдою, це, ймовірно, неправда. Підроблена рама буде мати низьку ціну і копіювати форму відомих виробників.
При цьому варто розуміти, що вуглець, як матеріал, продовжує досліджуватися вироби з нього продовжують удосконалюватися, а процес виготовлення спрощуватися. Так що велосипеди будуть проходити довгий шлях поліпшення міцність і надійність, з супутнім їм зниженням ціни.