Останні кілька років Україна переживає справжній велобум. Все більше і більше людей пересідають на залізних коней, хтось заради забезпечення, хтось заради економії, адже із зростанням цін на проїзд і низькою якістю послуг перевезення добиратися на роботу велосипедом куди зручніше і вигідніше.
Правда є тут і одне, разом з падінням курсу гривні, ціна на всі імпортні товари різко поповзли вгору, а от зарплати залишилися на колишньому рівні. Тому багато майбутні велосипедисти шукають можливість заощадити звертаючи увагу на сегмент б/в велосипедів. Адже вони недорогі і при цьому якісніше, ніж нові байки з магазину за ту ж ціну. Але при покупці таких байків є свої підводні камені, про які ми і поговоримо сьогодні.
Багато новачків-велосипедисти, купуючи велосипед з рук, забувають, що ціна, яку вони платять далеко не кінцева. Практично будь б/у байк потребує техобслуговування. Відповідно, до вартості велосипеда додаються вимушені витрати на різного роду дрібниця на зразок заміни окремих компонентів або цілої їх системи. Так що купуючи велосипед враховуйте ці витрати і подумайте, а чи не можна за ті ж гроші купити новий байк з гарантійним обслуговуванням? Далі ми розповімо про найпоширеніші дефекти старих велосипедів і приблизну вартість їх ремонту. В подальшому це може стати відмінним приводом поторгуватися з власником і збити ціну.
Цей пункт можна не згадувати, адже все і так дивляться в першу чергу на косметичний стан. Але ми хотіли б порадити звертати увагу не тільки на коцки і подряпини, але і на тріщини. Вони хоч і не так часто зустрічаються, але і назвати їх великою рідкістю теж не можна. Найчастіше їх можна зустріти на рамі у рульового стакана і в районі підсідельної труби по шву зварювання. Наявність тріщини говорить про небезпеку поломки рами, а значить її доведеться варити. При цьому зварювання алюмінієвої рами обійдеться в кілька разів дорожче, а спеціалістів, які вміють працювати з алюмінієм, не так вже й багато.
Ланцюг, задні (касета) і передні зірки (система), перемикачі швидкостей і кареточний вузол — це всі складові трансмісії велосипеда. Вона є однією з головних складових велосипеда, тому від її справної роботи залежить працездатність байка. З якими несправностями ви можете зіткнутися при купівлі б/у байка?
Насамперед, це знос ланцюга. Власне, це витратний компонент і нічого страшного в його поломці або зношуванні немає, але проблеми почнуться, якщо вчасно її не замінити. Справа в тому, що розтягнута ланцюг починає потроху «з'їдати» зірки. Як наслідок, їх доведеться замінювати, а це може вилитися в серйозні додаткові витрати.
Як визначити знос?
Знос зірок можна визначити глянувши на форму ланок касети. Якщо вони мають гостру вершину значить знос критичний. Такі зуби вже не можуть працювати нормально, через ланцюг буде проскакувати під час їзди. Це ж вказує на критичний знос і ланцюга велосипеда, яка, фактично, знищила зуби касети. Їздити при такому зносі вельми небезпечно, по-перше, ланцюг може порватися в самий невідповідний момент, по-друге, ви знижуєте свою маневреність і в небезпечній ситуації не встигне від'їхати з-за проскакування ланцюга.
Також бувають випадки, коли знос ланцюга не настільки критичний, і вона ще не встигла завдати сильної шкоди зірок.
Кареточної вузол або в простолюдді каретка — це ще один сайт, на який варто звернути увагу. Як правило, каретка служить довше ніж колісні втулки, але і її ресурс не безмежний, тому вона теж зношується.
Як визначити знос?
Коли мова заходить про колесах, то все в першу чергу всі звертають увагу на «вісімки». Звичайно, вони теж небажані, хоча бувають менш помітні, але від того не менш небезпечні поломки.
Наприклад, знос втулок. В бюджетних велосипедах і велосипедах середньої цінової категорії використовуються втулки з насипними підшипниками, які вимагають регулярного обслуговування. І якщо їх обслуговування знехтувати вони починають швидко зношуватися. Як наслідок, колесо починає «люфтить» (рухатися в горизонтальній площині). Чому при їзді виникає вібрація. Це відбувається із-за зносу конусів втулки.
Як визначити?
Спробуйте похитати колесо з боку в бік, якщо відчувайте, що воно трохи рухається незважаючи на те, що вісь надійно зафіксована, отже втулка вже сильно зношена.
Іноді конуса можна замінити, але з-за того, що виробник часто змінює і стандарт підібрати потрібний конус буває дуже складно, а часто просто неможливо. Крім того, за ціною ремонт може обійтися в вартість нової втулки, якщо ми говоримо про бюджетних моделях.
Також бувають випадки, коли втулки не «люфтят», але вироблення конусів у них може бути присутнім. Щоб переконатися в тому, що втулка не знаходиться «при смерті», зніміть колесо і покрутіть його вісь руками. Якщо хід плавний і легкий, все нормально, якщо при прокрутці вісь крутиться ривками і її виразно закушує, то ресурс її на виході.
Варто сказати пару слів і про ободі. Природно, перше, на що звертають увагу — це «вісімки». Їх наявність причина серйозно поторгуватися, причому чим більше вони, тим більше варто збивати ціну. Так як вправляння великої вісімки на старому ободі може стати ще тим квестом. Також при покупці велосипеда з рук можна наткнутися на обід, відновлений після серйозної деформації. З вигляду він може бути цілком нормальним, з невеликою вісімкою, але сильно втратив міцності. Не факт, що після вправлення такий обід не зігнеться на першій же маломальской купині.
Як визначити?
Визначити такі обода можна 2 способами:
Якщо на купованому велосипеді присутні один або обидва з перерахованих вище дефектів, краще відмовитися від його покупки. Адже заміна коліс може обійтися у вартість такого ж б/у велосипеда.
Якщо ви вибираєте МТВ-велосипед, то обов'язково варто звернути увагу на вилку. Амортизаційна вилка на гірських байках — це ще одне вразливе місце.
Як визначити знос?
Мова, звичайно, піде про дискових гальмах, так як V-брейки надзвичайно примітивні і всі їх недоліки видно відразу.
Як визначити стан дискових гальм?
Звичайно ж, варто проїхатися і випробувати те як вони гальмують. Справні гальма не повинні скрипіти при гальмуванні або поскрипывать при їзді. У першому випадку винуватець всьому жир, який потрапив на ротор гальма, а звідти на гальмівні колодки. Причин тому може бути декілька:
Якщо ж гальма не скрипить під час гальмування, але трохи поскрипує під час їзди, то справа в погнутом гальмівному роторі або a погано налаштованих гальмах. У першому випадку потрібна заміна ротора, так як він не рівняється. У другому допоможе правильне налаштування гальм.
Ще одна річ, про яку варто пам'ятати — це документи на велосипед. Нерідко з рук продають крадені байки. Якщо ви бачите, велосипед новий без явних слідів зносу, то обов'язково поцікавтеся документами на нього. Це може бути чек чи паспорт. Інакше ви цілком можете стати учасником історії подібного до цього.
Підводячи підсумок можна сказати, що дані поради підійдуть тим, хто купує відносно новий велосипед, але якому не проїхали пару десятків тисяч кілометрів без належного догляду. Також ці поради не підійдуть тим, хто збирається купити ультра бюджетний велосипед а-ля «ашанбак» з рук. Так як, швидше за все, ви зіткнетеся якщо не з усіма, то з безліччю із перелічених проблем. Але з іншого боку, як кажуть в Одесі «Таки, що ви хотіли за такі смішні гроші?». І ціну на такі байки скинути не вийде. Тому подумайте двічі перед тим як купувати їх.