Ця стаття відкриває рубрику «Українські мандрівники», і в ній ми хочемо познайомити вас з цікавою особистістю Сергієм Толстихіним.
Він не є рекордсменом чи видатним велосипедистом, але його історія досить цікава і дещо незвична. Перша наша зустріч з ним відбулась коли команда «Велогена» була на «Влофорумі» у Харкові. Тоді ми не упустили нагоди трохи поспілкуватись з ним, і наразі даємо змогу нашим читачам ознайомитись з цією розмовою.
Добрий день, Сергію! Отже, як так сталося, що Ви обрали велосипед, у якості основного засобу пересування для туризму та подорожей?
Привіт, дякую за запрошення на інтерв’ю, буду радий поділитися своїм досвідом. Сталося так, що велосипедом я захоплювався змалечку, як і більшість дітей. А таке серйозне захоплення почалося в 2012 році, й причина була досить така незвична. На той момент я важив 110 кілограмів і був досить таким смішним дядьком.
Саме тоді я зрозумів що в моєму житті щось не так, і треба з цим щось робити. Я почав шукати якийсь вид спорту, який виправив би цей стан речей. Чому саме велосипед? Ну я, наприклад, пробував бігати, і пробігши кілька кіл по стадіону мені ставало ліньки продовжувати, й я собі казав: «Ай», махав рукою й шов додому. А на велосипеді можна обманути свою слабку силу волі заїхавши десь там в поле на 50 кілометрів, коли вже сил немає, а додому повертатися все одно треба.
Також в слові «велотуризм» значним плюсом є частка «туризм». Просто спорт, відірваний від туризму, потребує значної сили волі. Натомість коли це є велосипедні поїздка до якогось замку, чи водоспаду, на щастя Поділля, де я живу, багате на такі місця, це елементарно цікавіше. Тому я з того часу захопився і можна сказати що моє життя докорінно змінилося.
Зрозуміло. А як давно Ви мандруєте на велосипеді,
де вже встигли побувати?
Так склалося, що я щороку влітку намагаюсь поїхати якнайдалі. В 2011 році ми об'їхали на велосипедах Крим. В 2013 році ми проїхалися з Харкова в Рим, це понад 3000 кілометрів.
І з того часу щороку десь пару тисяч кілометрів ми їздили. Цього літа ми проїхали за 40 днів 15 країн Європи, понад 4000 кілометрів.
Ну і плануємо продовжувати цю традицію. Одна з наших цілей на даний момент — поїхати в Португалію.
А от якщо порівнювати Європу та Україну в плані зручності для веломандрівників, які недоліки чи переваги є в українські інфраструктурі є?
Ну у плані інфраструктури порівнювати Україну та Європу поки що складно. Звісно, що Європа набагато більш розвинена, але, наприклад, ми не поступаємося Європі у кількості гарних місць для туризму.
У нас є що дивитися, є куди їздити на велосипедах, і, як то кажуть, справа за малим, — треба дати людям можливість туди доїжджати.
Тому, я вважаю, як тільки велоактивісти, до яких я теж відношусь, пролобіюють створення зручних велошляхів до туристичних місць, потік відпочивальників і туристів зросте в рази, причому не тільки українських, а й закордонних.
А чому ви обрали для подорожей саме Європу, чому не Азію, наприклад, чи іншу частину світу?
Оскільки я римо-католик, а з Харкова до Бердичива щороку їздили велопаломники, я до них доєднався, до харківських «велокатоликів» (посміхається).
Фактично саме з цією командою. я почав мандрувати. Між іншим, саме з ними я поїхав у велопаломництво до Риму. Ну і друга причина — мені Європа просто ближча.
Я навчався в Польщі, здобував там вищу освіту, ну і потрапити в Європу на даний момент досить просто. Але Азія мене також приваблює, дай Боже, наступні роки, коли Європу я переживу, переїжджу, то я б хотів помандрувати десь по Азії, можливо, по Африці.
Які ваші найближчі плани? Куди збираєтесь поїхати? Ви вже частково відповіли на це питання, сказавши що найближча ціль Португалія, але чому саме вона?
Наразі, маємо дві цілі для подорожі. Перша, це досить таки банальний маршрут навколо Чорного моря. Багато українських веломандрівників вже його проїхали, й ми теж хочемо його побачити.
Друга, це наразі найбільша наша ціль — поїхати в Португалію. Куди саме? Це 3 паломницькі центри: Лурд (Франція), Сантьяго-де-Компостела (Іспанія), Фатіма (Португалія). Таким чином ми би відвідали одразу три найбільших у світі паломницьких центра.
Тобто це вийде своєрідна
паломницька подорож?
Так, я вважаю, що банально крутити педалі теж, можливо, цікаво, але коли є така вища мета, побачити святі місця, де можна помолитися за ту ж Україну, то це надає подорожі зовсім інший зміст.
Ви побували в Європі, чи побачили якісь цікаві або корисні для велосипедистів речі, які б можна було реалізувати в Україні і вашому рідному місті Хмельницькому.
Адже Ви як людина що є одночасно і радником мера, і велоактивістом, можете подивитися на проблему з різних боків.
Так, я намагаюся щоб моє захоплення «велосипедизмом», не було егоїстичним і скерованим лише на мене, а й хочу щоб з цього була якась користь місту де я живу.
Мене було призначено радником мера за питань інфраструктури, також я є активістом і одним з засновників руху «Критична маса». Я і моя команда активно працюємо над тим, щоби започаткувати створення в Хмельницькому велодоріжок. Забігаючи наперед, хочу сказати, що ми багато навчаємося, їздимо на різні семінари, щоб уникнути типових помилок, які трапляюся під час проектування велодоріжок.
Тобто хочемо зробити в Хмельницькому все відразу і гарно. Поки що це йде повільно, але можливо через те, що ми не хочемо зробити все як-небудь, а хочемо зробити це якісно. Вже відкривається перша велодоріжка, а наступні вже плануються.
На щастя, наша міська рада, на відміну від багатьох інших міст, дуже нам сприяє, їхні кабінети для нас завжди відкриті. Навіть сам факт, що є посада радника, тобто людини з низу, людини від активістів, яка радить міському голові, багато про що говорить.
Ми досить активно діємо в місті, проводимо багато цікавих велосипедних заходів і плануємо вийти на розвиток велотуризму в області.
Як я вже згадував, у нас дуже багато цікавих туристичних місць, і ми хочемо довести до них велоінфраструктуру, щоб люди могли до них доїхати. Ну і завдяки участі у цьому велофорумі, генеральним партнером якого є «Велоген», я дізнався багато нових речей, і завів багато знайомих серед учасників, з якими ми будемо підтримувати відносини.
Наша команда буде продовжувати їздити навчатися і переймати найкращий досвід і ми сподіваємося що Хмельницький дасть його мешканцям й гостям можливість вільно пересуватись різними видами транспорту.
Тобто «Велофорум» саме для вас відкрив, можна так сказати, перспективи, нові зв'язки які в майбутньому допоможуть поліпшити велоінфраструктуру в Хмельницькому?
Саме так, і вже перші плоди від подібних заходів є. Наприклад з Віктором Загребою, одним з головних організаторів «Велофоруму» домовились про те що він приїде до Хмельницького зі своєю командою, де виступить з презентацією проекту Vision Zero for Ukraine.
Ми в Хмельницькому ставимо за мету підвищити якість дорожньої інфраструктури і звести смертність на дорогах до нуля.